• abcnova nieuws

    Wij houden u graag op de hoogte

Wat leren we van COVID-19?

02 februari 2021

Hogeschool Windesheim sorteert voor op hybride onderwijs

abcnova heeft de opdracht om het campusontwikkelplan van Hogeschool Windesheim Zwolle te vertalen naar concrete huisvestingplannen voor de verschillende domeinen. Een opgave die met de uitbraak van COVID-19 vraagt om flexibiliteit en creativiteit. Naast de gebruikelijke demografische ontwikkelingen, studentenprognoses en de beschikbare vierkante meters huisvesting, vraagt het huisvestingsplan om een nieuwe aanpak. Hogeschool Windesheim heeft als missie hoger onderwijs voor iedereen toegankelijk te maken. Dit kan door de uitbraak van COVID-19 nog minder als vanzelfsprekend worden beschouwd. De digitale tweedaagse heisessie voor het huisvestingsplan van het Domein Business, Recht en Media (BMR) stond dan ook in het teken van kijken naar nieuwe mogelijkheden voor de toekomst van het hoger onderwijs. 

abcnova heeft binnen die digitale heisessie een interactieve werksessie verzorgd, met de vraag: ‘Hoe kan het onderwijsprogramma, zowel fysiek (on campus) als online, binnen de beschikbare vierkante meters van BMR op een effectieve en kwalitatieve wijze worden vormgegeven?’. COVID-19 heeft er toe geleid dat digitaal onderwijs een volgelvlucht heeft genomen. Er was geen ruimte voor onwil of ingewikkelde adaptatietrajecten, digitaal was de enige oplossing om onderwijs te geven. Digitaal onderwijs biedt de mogelijkheid om iedere student een eigen leerroute aan te bieden, persoonlijk, uitdagend en flexibel. De acute omzetting van klassikaal naar digitaal onderwijs heeft dan wel betekend dat digitaal onderwijs meer geaccepteerd is, de volgende stap vraagt wel extra aandacht. De interactie met studenten is voor docenten lastiger. In de verschillende groepen tijdens de werksessie van het Domein BMR is waardevolle en inspirerende input opgehaald om het onderwijs anders vorm te gaan geven. Dit heeft ook impact op de huisvesting.  De uitkomst van de werksessie laat zien dat het Domein BMR toe wil groeien naar een hybride vorm van onderwijs. De kennisoverdracht zal online worden verzorgd. Voor de manier waarop was de  Universiteit van Amsterdam een inspiratiebron. De kennisoverdracht wordt één keer live voor een beperkte groep gegeven met livestream en kennisclips voor de overige studenten. Deze kunnen tijd- en plaatsongebonden teruggekeken worden.

UvA

beeld UvA

Hierdoor is er in de toekomst minder fysieke instructieruimte op de campus nodig. Daarnaast is er meer ruimte nodig voor projectonderwijs, living labs, multidisciplinaire activiteiten en ontmoeting. Verbinding staat centraal in het contact tussen de docent en de student. De rol van de docent verandert in een meer coachende rol. Om deze hybride vorm van onderwijs te ondersteunen is het essentieel dat de campus toegroeit naar een ontmoetingsplek voor student, docent, onderzoeker en het bedrijfsleven, waarin individueel en in groepjes kan worden gewerkt in een inspirerende omgeving met een goede kop koffie en gezonde snack. Vanzelfsprekend bij deze hele ontwikkeling, is goede digitale ondersteuning nodig. Goede hardware, maar ook andere vormen van onderwijs middels serious gaming en virtual reality. Dit alles om de volgende stap te zetten in hybride en toekomstbestendig onderwijs. 

Deel dit bericht:

Wij houden u graag op de hoogte

Schrijf u hier in voor de nieuwsbrief

Vul een voornaam in.
Vul een achternaam in.
Vul een (geldig) e-mailadres in.
Wat leren we van COVID-19?
abcnova gebruikt cookies en scripts van Google om uw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen en advertenties kunnen tonen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacy statement.